Alles over de bandenspanning van je motor

Wil je meer weten over de bandenspanning van jouw motorfiets? De juiste bandenspanning is cruciaal voor je veiligheid... Lees er hier alles over.
Foto van Benoit Keerman

Benoit Keerman

Makelaar en motard

Deel bericht:

De bandenspanning heeft meer invloed op het weggedrag van je motor dan je zou vermoeden. Wanneer de bandenspanning te laag is, kan het rijgedrag van de motor ernstig worden beïnvloed. In dit bericht proberen we uit te leggen waarom dat zo is.

Wat is een band?

We gaan even terug naar de basis. Een band is een pneumatisch systeem dat gebruik maakt van samengeperst gas (meestal lucht) om druk uit te oefenen op het karkas en om het gewicht van een voertuig (onze motor) te dragen.

Bandenspanning motorfietsen

Wat is een karkas?

Het karkas van de band is het frame waarop het rubber wordt bevestigd. Het karkas dient als versteviging van de band en geeft hem zijn sterkte, stijfheid en veerkracht. Het karkas moet zijdelingse en verticale belastingen opvangen. Deze krachten worden door de hiel en de zijwand van de band geleid.

Het loopvlakrubber van de band moet in staat zijn rij-, rem- en zijwaartse krachten (zijwind en bochten) op het wegdek over te brengen.

De verende eigenschappen van een band komen tot uiting wanneer onze motor met hoge snelheid rijdt. Wanneer een voertuig rijdt, werkt de band als een veer tussen de velg en de weg, wat het algemene rijcomfort bepaalt.

bandenspanning motorfiets

Het volume lucht dat onder druk in een dragend onderdeel van een band is opgesloten, wordt het draagvermogen genoemd. Het luchtvolume en karkassterkte bepalen samen het draagvermogen van de band.

Het is van vitaal belang je te realiseren dat de uitrekkingskracht van het karkas vrij sterk is, maar dat het weinig drukkracht heeft. De lucht in de band drukt tegen de binnenkant, waardoor hij gewicht kan dragen.

Daarom is de juiste bandendruk zo belangrijk. Die moet het gewicht van de motor en de mensen die erop zitten met bagage dragen.

Wat is het draagvermogen van je banden?

Het draagvermogen van een band is de maximale hoeveelheid gewicht die erop kan worden geplaatst voordat de band het begeeft als gevolg van overbelasting. Het gewicht van een voertuig wordt uitsluitend ondersteund door de luchtdruk in uw band.

Overbelasting heeft dezelfde invloed op de banden als onderspanning (te lage luchtdruk). De band reageert hierop door meer profiel te slijten en, in extreme omstandigheden, door een klapband!

Een combinatie van verschillende negatieve factoren, zoals overbelasting, onvoldoende luchtdruk, hoge snelheden, hogere of lagere buitentemperaturen (b.v. op vakantie), kan tot bijzonder gevaarlijke situaties leiden.

bandenspanning van belang voor de veiligheid

Wat is de ideale bandenspanning voor je motorbanden?

Elke fabrikant heeft nauwkeurig de juiste bandenspanning vastgesteld. De bandenspanning is een van de belangrijkste aspecten bij het bepalen van de rentabiliteit en het gebruik van een motor. Het regelmatig controleren en aanpassen van je bandenspanning zal jouw veiligheid verhogen.

De meeste fabrikanten raden een bandenspanning aan tussen 2.0 en 2,5 bar, maar de werkelijke druk van uw band hangt af van talrijke factoren:

  • Het gewicht van het voertuig;
  • De aerodynamica
  • Het type band (diagonaal en radiaal)
  • En ook de weg- en weersomstandigheden (belading, buitentemperatuur).
bandenspanning controleren

Onder-/overspanning

Er bestaan wel wat misverstanden over de ideale bandenspanning van motoren tijdens de winter. Sommige motards pleiten ervoor om in de winter meer psi (pounds per square inch) in je banden te hebben dan in de zomer. Maar dat is eigenlijk niet ideaal.

Nog andere doen het dan weer andersom: ze verlagen de bandenspanning in de winter. Waar moet je zoal opletten tijdens de winter?

Op peil houden

Wat veel motards vergeten is dat de bandenspanning zichzelf aanpast: lager in de winter en hoger in de zomer. Het enige wat je als motorrijder moet doen is het aanhouden van de aanbevolen bandenspanning. Zorg voor de juiste bandenspanning: niet te laag en niet te hoog.

Voor de ideale waarde kijk je in het instructieboekje of op een sticker op het spatbord of de achtervork. De psi verandert met 1 tot 2 graden voor elke 20 graden temperatuurschommeling.

BANDENSPANNING IN DE WINTER

Mythe: Met een lage bandenspanning rijd je veiliger in de winter

Het is fout te denken dat je met een lagere bandenspanning beter op sneeuw of ijs kunt rijden. Het is een foute aanname. Het enige dat je ermee bereikt is dat je banden ernstig afslijten. Bovendien zorgt onderspanning voor minder stuurvermogen en raken ze eerder oververhit waardoor ze kunnen springen. Met als gevolg ernstige verkeersongevallen.

Als u met een te lage bandenspanning hebt gereden en de band is oververhit geraakt, moet je mogelijks een nieuwe band kopen. Door de hitte kan de olie die bij de bandenproductie wordt gebruikt, naar de bovenkant van de band stijgen (blauwe gloed), met een gevaarlijke en onbruikbare band als gevolg.

De temperatuur van een band (circuit banden zijn uiteraard iets anders) mag nooit stijgen boven 50 tot 60 graden. Als de bandenspanning te laag is, ontstaat er meer vervorming. Hierdoor wordt de band heet en slijt hij snel. Als de temperatuur boven de 70 graden komt, kan dit een probleem veroorzaken met elk soort band. Door regelmatig verhitten en weer afkoelen kan het rubber keihard worden en al rijeigenschappen verliezen. Het probleem kan catastrofale gevolgen hebben… dus neem geen risico’s.

Slappe banden willen enkel vooruit!

Als uw band heet wordt, kunt u uw grip verliezen en vallen. Dit gebeurt ook als de band te koud is. Als een band versleten is of hij is niet onderhouden, dan kan dat problemen veroorzaken voor de balans en ophanging. Een slappe band wil alleen maar vooruit; hij kan niet goed de bocht om omdat de banden niet goed in balans zijn

Zelfs een 0,2 bar afwijking omlaag, kan de temperatuur van de band verhogen. Voor een motards alleen, zal de afwijking mogelijks meevallen. Maar als je iemand anders bij je hebt achterop de motor en ook nog bagage, dan kan een kleine afwijking meer invloed hebben op het weggedarag.

Verhoog de bandenspanning in voor- en achterband voor elke 45Kg met 2 psi.

Bandenspanningsmeter

Een bandenspanningsmeter is een onmisbaar accessoire voor een motards die veiligheid hoog in het vaandel draagt. Omdat ze defect zijn, zijn de meeste spanningsmeters in benzinestations niet betrouwbaar. Investeer in een goede bandenspanningsmeter en controleer uw bandenspanning eenmaal per week (ik doe het voor elke rit) en zeker vóór een langere reis. Meet altijd met hetzelfde instrument.

Bandenspanningsmeter Veilig motorrijden

Wanneer je bandenspanning je motor meten?

De bandenspanning meten doe je als je banden koud zijn. Ze meten is één ding, maar wat als je de spanning moet aanpassen? Het oppompen van je banden is thuis niet altijd mogelijk.

Hoe de bandenspanning van je motor aanpassen?

Moet je meer dan twee kilometer rijden om je bandendruk bij te stellen? Meet dan eerst de koude onderinflatiedruk van elke band en registreer de werkelijke onderinflatie van elke band.

Arriveer je bij het servicestation, meet dan nog een keer de bandendruk en pomp de warme band op tot het niveau dat gelijk is aan deze warme druk plus de koude onderinflatiehoeveelheid.

Bij volledige belasting (bagage, duopassagier), maar ook voor circuitrijden is het best de voorband op te pompen tot het maximum aanbevolen door de fabrikant? De achterband kan je vervolgens oppompen tot het maximum aangegeven op de zijwand van de band.

Nogmaals, heel belangrijk: Verhoog de bandenspanning in voor- en achterband met 2 psi voor elke 45KG extra (tot het maximum).

Verlies van bandenspanning?

De bandenspanning neemt continue af, ongeacht of de banden enkele dagen of slechts enkele uren belast worden. Enerzijds omdat er (minimaal) lucht door de wanden van de banden dringt. Anderzijds schommelt de bandenspanning wanneer de temperatuur varieert

Het varieert naargelang de buitentemperatuur. Hoe warmer het is, hoe meer lucht een band verliest.

Gemiddeld verliest een band elke maand een tot twee pond lucht, vooral als hij aan extreme hitte wordt blootgesteld. Als je banden warm zijn, verlaag dan nooit de spanning. Het is normaal dat de spanning stijgt als je rijdt.

Bedenk: elke 1 psi luchtverlies is ongeveer gelijk aan 25 tot 30 kg verlies aan draagcapaciteit.

Waarom is de bandenspanning zo belangrijk?

Het is misschien voor de hand liggend, maar het gaat uiteraard om de veiligheid van jou en je medepassagiers.

Gevolgen van een te lage bandendruk:

  • een verminderde wegligging
  • een verminderde besturing
  • een verminderde werking van vering en demping
  • hoger benzineverbruik
  • manoeuvres in bochten worden moeilijker
  • onvoldoende draagcapaciteit (en onjuiste tractie)
  • te hoge temperatuur van de banden
  • onregelmatige slijtage van de banden
  • barstjes en scheurtjes in het rubber van het loopvlak en de zijkant
  • scheurtjes aan de binnenkant van de band (met blaasvorming tot gevolg)
  • klapband met valpartijen
  • je motor niet meer onder controle kunnen houden.

BELANGRIJK: regelmatig controleren en aanpassen naar de juiste druk (afhankelijk van het gewicht/bagage).

Motorfietsen bandenspanning

Conclusie

De bandenspanning heeft een grote invloed op het rijgedrag en de prestaties van uw motorfiets. Als je zware ongevallen wilt vermijden, is het belangrijk dat je weet hoe je de bandenspanning voor elke rit of reis controleert en aanpast.

Hoe meer gewicht op jouw motorfiets (inclusief bagage), hoe hoger de bandenspanning moet zijn – meestal 2 psi voor elke 45 kg extra passagier/bagage.

Om je veiligheid te garanderen, raden wij je aan de bandenspanning regelmatig te controleren! Heb je vragen over je bandenspanning, je motor, je veiligheid, je bescherming en je verzekering? Aarzel dan niet contact op te nemen.

Scroll naar boven